پیام خراسان

آخرين مطالب

آیا می‌توان از شاهکار گابریل گارسیا مارکز سریال ساخت؟ | نتفلیکس چگونه توانست رمان صد سال تنهایی را به تصویر بکشد؟ مقالات

آیا می‌توان از شاهکار گابریل گارسیا مارکز سریال ساخت؟ | نتفلیکس چگونه توانست رمان صد سال تنهایی را به تصویر بکشد؟
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - آن دسته از آثار ادبی که «غیرقابل‌اقتباس» نامیده شده‌اند انواع مختلفی دارند: از شاهکار‌های مدرنیستی مانند «اولیس» نوشته جیمز جویس که در آن یک روز از زندگی استیون ددالوس در بیش از هفتصد صفحه روایت می‌شود و هر فصل با سبک روایی متفاوتی نوشته شده است و یکایک صفحات کتاب مشحون از انواع بازی‌های زبانی و ارجاعات متعدد ادبی هستند؛ تا شاهکاری همچون «خانم دالووی» نوشته ویرجینیا وولف که در آن درون‌نگری کاراکتر اصلی محور روایت کل اثر قرار گرفته و بداعت و پیچیدگی خاصی به رمان بخشیده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
البته از هردوی این آثار اقتباس سینمایی وجود دارد، اما ناشناخته‌ماندن آنها خود گویای غیرقابل اقتباس بودنشان این دو رمان است.
اما «صد سال تنهایی» مارکز از سنخ آثاری همچون اولیس و خانم دالووی نیست و، با وجود نوآوری‌های متعددی که در عالم ادبیات داشته است، نه نخبه‌گراست و نه دشوارخوان است. این کتاب به زبانی ساده و با نثری نسبتا سرراست نوشته شده، عمیقا قصه‌گو و خیال‌پرداز است. از این حیث می‌توان شاهکار مارکز را به کلاسیک‌های داستانگوی قرن نوزدهم شبیه دانست تا آثار آوانگارد مدرنیست‌های قرن بیستم. اما این نباید ما را گول بزند و خیال کنیم که قصه‌گویی و نقاط عطف جذاب رمان صد سال تنهایی آن را از دستهٔ «غیرقابل اقتباس‌ها» خارج می‌کند. پیچیدگی جهانی که مارکز خلق کرده، تعادلی و همنشینی کم‌نظیری که میان واقعت و خیال برقرار ساخته، و لایه‌های متعدد معنایی و استعاره‌ها و تمثیل‌هایی که در نثر او نهفته است، اقتباس از این اثر را بسیار دشوار می‌کند.

پیام خراسان

خود مارکز تا زمان مرگش (سال 2014) هرگز با اقتباس سینمایی از صد سال تنهایی موافقت نکرد. او معتقد بود صد سال تنهایی نمی‌تواند به یک اثر سینمایی شایسته و استاندارد تبدیل شود. مارکز که شخصا شیفته‌ی سینما بود و فیلم‌نامه‌های متعددی در طول زندگی حرفه‌ای خود نوشت، بار‌ها اعلام کرده بود که صد سال تنهایی «برخلاف ذات سینما نوشته شده است»، و به همین دلیل تمام پیشنهاداتی که برای خرید حق اقتباس این رمان ارائه شد را رد می‌کرد. او باور داشت که وسعت و پیچیدگی این رمان تنها زمانی می‌تواند در سینما به درستی ترسیم شود که در قالبی 100 ساعته یا حتی در طی 100 سال پخش شود!
اما اقتباس 16 قسمتی نتفلیکس از شاهکار مارکز، بدون اینکه صد ساعت باشد یا در طی صد سال پخش شود، اثری مسحورکننده است که به کتاب هم تا جای ممکن وفادار مانده است. این سریال که به درخواست خانوادهٔ مارکز در کلمبیا فیلم‌برداری شده و به زبان اسپانیایی روایت می‌شود، نقد‌های بسیار مثبتی از منتقدان دریافت کرده است، اما برخی از طرفداران دوآتشه کتاب نیز، عمدتا در آمریکای لاتین، تصمیم گرفته‌اند آن را تحریم کنند. البته این وفاداری و تعصب شدید قابل درک است؛ در زبان اسپانیایی تنها کتابی که بیشتر از آثار مارکز فروش داشته، کتاب مقدس است و در واقع محبوبیت صد سال تنهایی حتی از دن کیشوت سروانتس، این والاترین و مهمترین شاهکار ادبی زبان اسپانیایی، بیشتر است.
نقاط مثبت سریال
اقتباس‌هایی که از آثار بزرگ ادبی صورت می‌گیرند اغلب تحت تاثیر محدودیت‌های ساختاری سینما و زبان تصاویر هستند و این محدودیت‌ها دشواری‌های بسیاری را بر سر راه سازندگان آثار اقتباسی قرار می‌دهند. دشواری‌هایی مانند انتخاب بازیگرانی که قرار است در نقش شخصیت‌هایی ظاهر شوند که میلیون‌ها نفر از خوانندگان پیشاپیش تصویری از آن را در ذهن خود پرورانده‌اند؛ و همچنین دشواری در پایبندی دقیق به ساختار روایی و توصیفات ادبی. موفق‌ترین اقتباس‌ها به‌جای تلاش برای غلبه بر این محدودیت‌ها، آن را پذیرفته و تلاش خود را مصروف بازآفرینی حال و هوا و احساساتی که کتاب در خواننده خود ایجاد کرده می‌کنند. برای مثال فیلمی که از یک رمان علمی-تخیلی اقتباس شده، می‌تواند مفاهیم پیچیده علمی را با جلوه‌های بصری نشان دهد (مانند ادیسه فضایی استنلی کوبریک)، یا اقتباسی که از یک درام عاشقانه صورت گرفته، می‌تواند با کلوزآپ‌ها عمیق -مانند آنچه در آثار برگمان و یا ملویل می‌بینیم- احساسات رمانتیک را به مخاطب القا کند. همچنین اقتباسی که از یک حماسه تاریخی صورت گرفته، می‌تواند روایت‌های هیجان‌انگیز را به صحنه‌هایی باشکوه سینمایی تبدیل کند؛ بنابراین حتی عجیب‌ترین داستان‌ها نیز می‌توانند در این مدیوم کار کنند، به شرطی که تاثیر احساسی اثر اصلی را «بازسازی» کنند.

پیام خراسان

اقتباس نتفلیکس از رمان صد سال تنهایی از این جهت موفق است، زیرا همان حس کشف و شگفتی‌ای را که در کتاب مارکز وجود دارد برای مخاطب می‌سازد. طراحی صحنه با پرداختن دقیق به جزئیات، ماکوندو را به مکانی بدل ساخته که همه چیز در آن هم واقعی و هم خیالی به نظر برسد. بازیگران در صحنه‌های عظیم قدم می‌زنند و اغلب سرگردان به نظر می‌رسند؛ گاهی در‌ها خود به خود باز و بسته می‌شوند؛ گاهی قطعاتی از صحنه به‌گونه‌ای عجیب حرکت می‌کنند و گویی دستی نامرئی آنها را جا به جا می‌کند. تماشای سریال صد سال تنهایی مانند غرق شدن در رویایی شگفت‌انگیز و اسرارآمیز است. چنین وصفی کاملا درخور این اثر است، زیرا همانطور که مارکز می‌گوید، «ماکوندو خود یک رویاست.»
آنچه در این اقتباس بیش از همه چیز چشمگیر است، نحوه بازنمایی بصری سبک «رئالیسم جادویی» مارکز است. مارکز معتقد بود که سوررئالیسم به ذات زندگی مردم آمریکای لاتین گره خورده است، فرهنگی مملو از استعاره و اسطوره. بسیاری از سکانس‌های سریال بازتاب همین ایده هستند. سکانس‌هایی که تلاش کرده‌اند تا مهارت مارکز در پیوند دادن زندگی عادی روزمره به امور خارق‌العاده و اسرارآمیز و تبدیل کردن اتفاقات ساده زندگی به افسانه‌های ماندگار را بازآفرینی کنند؛ و زمانی که روایت کتاب بیش از حد تمثیلی و استعاری می‌شود و تصویر یارای نمایش آن را ندراد، سریال دست با استفاده از روایت صوتی داستانش را جلو می‌برد. همچنین تراژدی و کمدی توامانی که در کتاب وجود دارد، تا حدی معقولی به سریال نیز منتقل شده است. نثر شاعرانه‌ی مارکز در بسیاری از نما‌ها به زبان تصویر ترجمه شده و رویت‌پذیر می‌شود.
فقدان بزرگ سریال
با وجود موفقیت نسبی سازندگان سریال، تفاوت‌هایی که ادبیات با سینما دارد لاجرم منجر به ایجاد محدودیت‌ها و اشکالاتی شده است. عناصر خاص رمان مارکز، عناصری مانند رویاها، اشباح، پرواز کردن آدم‌ها، باران‌های بی‌پایان و شخصیت‌هایی مانند جادوگران، در قالب نثر منحصر به فرد او کاملا روایت‌پذیر هستند و جذابیت خاصی به اثر می‌دهند. اما باید اذعان کرد در روایت سینمایی، از جادو و اثرگذاری آنها تا حد زیادی کاسته می‌شود.
اما بزرگترین ناکامی سریال، و مهمترین تفاوتی که میان کتاب و اقتباس تصویری آن وجود دارد، این است که در مجموعه نتفلیکس داستان به‌طور خطی روایت می‌شود ولی همانطور که در در معرفی مضامین اصلی کتاب گفته شد، روایت مارکز دایره‌وار و مبتنی بر تکرار است و درواقع مسئله تکرار و زمان دایره‌ای، قلب روایی و اساس خلاقیت ادبی صد سال تنهایی را تشکیل می‌دهد. این تصمیم بنا بر ضرورت‌های دراماتیک قابل‌درک است، اما از جادوی ماکوندو، که در آن هر لحظه می‌تواند به نقطه‌ای دیگر از خط زمان پرش کند، می‌کاهد؛ و ما می‌دانیم که ماکوندو بدون جادو بدل به توهمی ملال‌آور می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/801470/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش 4 درصدی ابتلا به بیماری‌های تنفسی غیرعفونی در خراسان جنوبی

بیش از 34 هزار واحد مسکونی خراسان جنوبی نامقاوم است

تشکیل 7882 پرونده نزاع در پزشکی قانونی خراسان شمالی

ادارات خراسان رضوی فردا پنجشنبه 20 دی ماه 1403 تعطیل است؟ | تعطیلی ادارات خراسان رضوی فردا 20 دی 1403

معاون سازمان امور اجتماعی کشور: تشکل‌های مردمی خراسان شمالی محور توسعه اجتماعی قرار می‌گیرند

بازگشایی دوباره پرونده مرگ مشکوک دختر مشهدی در تهران

حرم رضوی برای جشن میلاد جوادالائمه(ع) آماده می‌شود

تحول اقتصادی در خراسان جنوبی نیازمند تلاش و کار جهادی است

استاندار خراسان جنوبی: تحول اقتصادی در خراسان جنوبی نیازمند تلاش و کار جهادی است

تعاونی‌های مرزنشینان خراسان جنوبی تقویت شود

عیادت مدیرعامل معدن زغال سنگ طبس از مصدومان جغتایی حادثه انفجار

اعزام 5500 گلستانی به حج عمره

متقاضیان حج عمره مدارک خود را تحویل دهند

تشریح جنایات منافقین در به شهادت رساندن تعدادی از شهروندان و افراد غیرنظامی

جزئیات دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده کثیرالشاکی رضایت خودرو

جزئیات دادگاه رسیدگی به پرونده رضایت خودرو؛ هدیه هزار دلاری مدیرعامل به همسر راننده

نام نویسی قطعی حج 1404 آغاز شد

‌چاهی عمیق متهمان رضایت خودرو ‌برای مردم/زندگی‌ها نابود شد

دهمین جلسه رسیدگی به پرونده کثیرالشاکی رضایت خودرو/وکیل شکات: متهم ردیف دوم پرونده در زندان کلاس درس گذاشته و به متهم‌ها دیکته می‌کند در دادگاه چه بگویند

ماجرای نوزاد دو ماهه‌ای که آخرین مدل مازاراتی را دارد

دهمین جلسه رسیدگی به پرونده کثیرالشاکی رضایت خودرو/ ولخرجی‌های میلیاردی متهمان با پول مردم

دهمین جلسه دادگاه پرونده‌ای با 28 هزار شاکی/ نوزاد دو ماهه‌ای که آخرین مدل خودرو مازاراتی را دارد/ متهمین گفتند «اطلاع نداریم»، «نمی‌دانیم»

گردهمایی آموزشی مدیران فرودگاه‌های کشور در مشهد آغاز شد

محکومیت سه هزار میلیارد ریالی برای قاچاق لاستیک در مشهد

معمای کشف جسد راننده پراید در بیابان +عکس مقتول

دلار 20 هزار تومانی، این بار مجلس!

آغاز گردهمایی آموزشی مدیران فرودگاه‌های کشور در مشهد

مشاهده گونه کوچکترین پستاندار دنیا برای اولین بار در لرستان

مسابقات تنیس روی میز بانوان مشهد در المپیاد ورزش زمستانی

آیت‌ا... علم‌الهدی: اشتغال جوانان موجب بهبود عملکرد چرخه اقتصاد می‌شود

جهنم در لس آنجلس آمریکا! فرار هزاران نفر در پی آتش سوزی جنگل ها + عکس

انتشار برای نخستین‌بار: ویدیویی از اولین لحظات درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در بیمارستان

دیدار سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران نیشابور با جمعی از خانواده ایثارگران + تصاویر

حال و روز نامساعد جنگل‌های ایران

تعطیلی ادارات مشهد/ آلودگی هوا مشهد فردا تعطیل است؟ پنجشنبه 20 دی

فعال نقاب‌دار مجسمه مومی نتانیاهو را در مکزیکوسیتی تخریب کرد + فیلم

انتخاب بهترین سایت خرید آهن آلات آنلاین در مشهد

اختتامیه جشنواره «کتاب مدرسه ما» در خوزستان برگزار شد

بررسی الفبای فلسفه برای کودک در نشست کتاب‌خانه مرجع کانون

چاپ براساس تقاضا و جدال با بحران‌های اقتصادی نشر در ایران

رشد 14 درصدی انتشار کتاب و صدور مجوز چاپخانه‌ها در لرستان

لزوم توسعه رشته حدیث در کشور/سطح 4 علوم حدیث راه اندازی شود

شبی که شی جین‌پینگ در اتاق پسر یک خانواده‌ امریکایی خوابید

زیباکلام: تنها کسی که به اعدام‌های خلخالی اعتراض می‌کرد، بازرگان بود/ در اتاقم عکس عرفات، عبدالناصر و لیلا خالد بود

محسن جوادی، رئیس سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران شد

رئیس سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شد

کتاب «آنسوتر از محسوس» در تبریز رونمایی شد

اعلام آخرین قیمت انواع گوشت مرغ در بازار

جدال مدعیان لیگ ووشو برای نیمه نهایی

نبرد مدعیان برای حضور در مرحله نیمه نهایی لیگ برتر ووشو